Czy naprawdę tak trudno zrozumieć dentystę w trakcie wykonywania zabiegu? Bywa, że sprawia to kłopot nawet częstym bywalcom gabinetów stomatologicznych i trudno się dziwić. Fachowy język medyczny nie należy do najprostszych, a nie każdemu udaje się zapamiętać skomplikowane terminy, by móc później sprawdzić ich znaczenie w internecie.
Dlaczego tak ważna jest komunikacja między dentystą, a pacjentem? I skąd masz wiedzieć, o czym lekarz mówi do ciebie w trakcie leczenia?
Komunikacja z pacjentem – czemu jest tak ważna?
Wizyta w gabinecie dentystycznym to dla wielu osób duży stres. Jeśli towarzyszy ci on na długo przed umówionym terminem, to co dopiero po zajęciu miejsca w fotelu zabiegowym. Dlatego podświadomie oczekujesz, że pozytywne nastawienie, uspokajająca rozmowa wstępna i ogólna atmosfera panująca w gabinecie, zwiększy twoje poczucie bezpieczeństwa i komfort w trakcie zabiegu.
Idealnie by było, gdyby towarzyszyło ci ono już od wejścia do gabinetu i nie zniknęło w chwili jego opuszczania. Dzięki temu stres związany z kolejną wizytą, byłby nieco mniejszy.
By to się udało, potrzebna jest współpraca całego zespołu, obecnego w gabinecie. Dotyczy to między innymi języka, którego używają między sobą lekarz i asystentka stomatologiczna. Im bardziej przyjaznych tobie określeń będą używać, tym dłużej zachowasz spokój. Zmniejszy się też uczucie niepewności, jeśli dentysta na bieżąco będzie cię informował, na jakim etapie zabiegu się znajduje.
Zrozumienie języka, którym posługuje się dentysta, pomaga dokładniej realizować działania profilaktyczne po wyjściu z gabinetu. To też sposób na kształtowanie postawy zdrowotnej oraz pomoc w wyborze najlepszej, choć nie zawsze najtańszej formy leczenia stomatologicznego. Uzasadnienie przekazane w sposób zrozumiały i logiczny, z pewnością pomoże ci w podjęciu ostatecznej decyzji.
Czy nie wystarczy dobrze wykonany zabieg?
Według ankiety przeprowadzonej na portalu dentysta.eu, Polacy oczekują od dentysty przede wszystkim tego, by:
- starannie wykonywał swoją pracę – 68%
- był kompetentny – 67%
- dbał o dobrą komunikację z pacjentem – 66%
- był delikatny – 62%
- zrozumiale przekazywał informację – 34%
Choć tego ostatniego oczekuje nieco mniej niż połowa ankietowanych, nie oznacza to, że potrzeba ta jest nieistotna. Niewiele uwagi przywiązują oni natomiast do modnego ubioru dentysty, jego płci, umiejętności rozbawiania pacjenta, czy tytułu naukowego. To jednak tylko wybrana i ograniczona grupa pacjentów. Być może ty masz całkiem inne zapatrywania i chcesz wiedzieć, co mówi do ciebie dentysta w trakcie i po zabiegu.
Niezależnie od różnic w oczekiwaniach, zrozumiałym wydaje się, że lekarz dentysta ma skutecznie i szybko uwolnić cię od bólu, a twoje zęby doprowadzić do stanu zdrowia.
Spróbuj zrozumieć dentystę
Praktyczny słownik stomatologiczny zawiera ponad 5000 powszechnych oraz specjalistycznych haseł z następujących dziedzin:
- stomatologia zachowawcza,
- chirurgia stomatologiczna,
- pedodoncja,
- protetyka,
- periodontologia,
- chirurgia szczękowo-twarzowa,
- ortodoncja,
- radiologia stomatologiczna,
- radiologia szczękowo-twarzowa.
Trudno jedna wyobrazić sobie, byś musiał znać je wszystkie, by zrozumieć co mówi do ciebie dentysta. Są jednak takie pojęcia, których używa on bardzo często i nie wszystkie są na tyle jasne, byś wiedział, co dzieje się w chwili, gdy ty masz szeroko otwarte usta. Dlatego w najbliższym czasie pojawiać się będą na naszej stronie, najważniejsze dentystyczne pojęcia i ich wyjaśnienia. Pomogą ci one nie tylko zrozumieć dentystę, ale też ułatwią rozmowę na temat problemów zdrowotnych dotyczących twojej jamy ustnej.